24 maart

Terugblik Green Key Begeleidingstraject 2024-2025

Op woensdag 19 maart vond de vierde en laatste sessie van het Green Key begeleidingstraject 2024-2025 plaats. Dit keer in het prachtige Hotelrestaurant Oostergoo in Grou. De focus lag op duurzame inkoop en effectieve communicatie rondom duurzaamheidsinspanningen. Hoe zorg je ervoor dat jouw organisatie bewuste inkoopkeuzes maakt? En hoe betrek je medewerkers en gasten bij jouw groene ambities?

Duurzaam inkopen

Duurzaam inkopen gaat verder dan alleen voldoen aan de Green Key-normen. Het is van belang dat organisaties hun eigen doelstellingen op dit gebied bepalen. Per productgroep moet worden vastgesteld welke aspecten het zwaarst wegen voor het bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld de impact op het milieu zijn, waarbij wordt gekeken naar de mate van vervuiling en uitstoot die een product veroorzaakt. Daarnaast speelt de impact op de mens en de gezondheid een belangrijke rol, waarbij onder meer wordt gelet op schadelijke stoffen en arbeidsomstandigheden. Ook de invloed op de natuur is een essentieel aandachtspunt, zoals het effect op biodiversiteit en grondstoffenverbruik. Tot slot kan de impact op de lokale economie een doorslaggevende factor zijn, bijvoorbeeld door de keuze voor regionale leveranciers en producenten.

Keurmerken

Tijdens de bijeenkomst werd ook aandacht besteed aan het fenomeen greenwashing, waarbij producten of diensten een duurzaam imago krijgen zonder daadwerkelijk duurzaam te zijn. Om dit te voorkomen, is het cruciaal om te kiezen voor betrouwbare en transparante keurmerken. Een manier om de betrouwbaarheid van keurmerken te onderzoeken, is via Milieu Centraal, waar onafhankelijke informatie wordt geboden over de verschillende certificeringen. Daarnaast kregen de deelnemers inzicht in de beste keurmerken op het gebied van voedsel. Voor visproducten zijn er bijvoorbeeld MSC voor duurzaam gevangen vis en ASC voor verantwoorde kweekvis. Green Key biedt bovendien een handige factsheet over keurmerken.

Communicatie

Om duurzaamheid binnen een organisatie zichtbaar en voelbaar te maken, is een sterke interne en externe communicatie van groot belang. Een effectieve aanpak hiervoor is om duurzaamheid structureel op de agenda te zetten tijdens teamoverleggen. Daarnaast helpt het om groene successen te vieren en te delen, hoe klein deze ook zijn. Door duurzaamheidsinitiatieven te koppelen aan bredere maatschappelijke thema’s, zoals de Bloeizones, wordt de impact vergroot. Samenwerken met lokale groene partners en het kiezen voor erkende streekproducten draagt hier eveneens aan bij. Een inspirerend voorbeeld hiervan is het initiatief WeCare van WestCord, waarin duurzaamheid wordt gepresenteerd als een unieke en leerzame ervaring voor gasten. Tot slot kwam Jannie Slot vanuit MerkFryslân langs om een presentatie te geven over Groene Iconen. Dit sloot natuurlijk perfect aan op het thema communiceren!

Wij sloten deze sessie af met een heerlijke lunch verzorgd door Hotelrestaurant Oostergoo om nog even goed na te kunnen praten over alle bevindingen. Met deze laatste bijeenkomst sloten we het traject af waarin ondernemers grote stappen hebben gezet naar een duurzamere gastvrijheidssector in Friesland. Wij bedanken Robin van Milligen en Marco Ouwerkerk van GreenLeisure voor de sessies en begeleiding! Op naar de certificeringen!

Voor meer informatie over de voorgaande sessies kun je terecht op de blog van het Green Key Begeleidingstraject 2024-2025.

Meer informatie