Gastvrijheid- en met name de beleving daarvan – is een belangrijke pijler ter versterking van de Friese toeristische sector.

Gastvrijheid is belangrijk

Gastvrijheid is een breed begrip. Iedereen weet wat het is, voelt wat het is, maar heeft er tegelijkertijd andere beelden bij en omschrijft het op een andere manier. Binnen de branche is men het er over eens dat je gastvrijheid waarde toevoegt. Niet alleen in euro’s, maar ook in klant- en medewerkerstevredenheid én loyaliteit. Niet voor niets luidt de titel van het provinciaal beleidsstuk Gastvrij Fryslân 2028.

Maar… hoe zorg je er voor dat je als ondernemer en medewerker gastvrijheid herkent, waardeert, je eigen maakt en uitstraalt zodat klanten het optimaal ervaren? Is daar gereedschap voor?

Handvatten en informatie

Horecaondernemer, gastvrijheidsadviseur en RUG promovendus Geesje Duursma en Erwin Losekoot van AIHR Academy / NHLStenden Hogeschool beantwoorden deze vragen met ja. Ze ontwikkelden een ‘Gastvrijheidswijzer’ voor museummedewerkers en -vrijwilligers. Deze toolkit bestaat uit handige tips en tricks waarmee medewerkers samen aan de slag kunnen met gastvrijheid.

De website www.gastvrijfriesland.frl biedt meer tips, handvatten en informatie om je te verdiepen in het begrip gastvrijheid. De functie daarvan én vooral wat het toevoegt aan de bedrijfsvoering, de waardering van het vak en je werkplezier.

Meer info:

Website Gastvrijfriesland