Het doel van de opgave Destinatiemanagement is om de bijdrage van de gastvrijheidssector aan het welzijn van Friese bewoners en natuur (brede welvaart) zoveel mogelijk te versterken. Nu en in de toekomst. En Merk Fryslân vermarkt Friesland en de Wadden als een van de meest duurzame bestemmingen van Europa.

In de afgelopen jaren is het perspectief op de meerwaarde van bezoek veranderd. Draaide het niet lang geleden nog om meer bezoekers en zoveel mogelijk inkomsten, tegenwoordig willen bestemmingen als Friesland bezoekers zoveel mogelijk sociale en economische meerwaarde laten genereren binnen de ecologische grenzen van onze mooie provincie.

‘Slow toerisme’ is van belang om de juiste groei te realiseren. Zo richten we ons op kleinschalig en authentiek (jaarrond) aanbod van dagrecreatieve activiteiten als wandelen, fietsen en (elektrisch) varen, lokaal voedsel, authentiek cultuurhistorisch erfgoed en het uitbouwen van onderscheidend en duurzaam (jaarrond) aanbod van recreatieve logiesaccommodaties.

Zo wordt door het aantrekken van de juiste bezoekers meerwaarde gerealiseerd voor Friese bewoners en de natuur. Deze meerwaarde kan gerecreëerd worden door onder meer::

– Aanwezigheid van supermarkten, zorg en andere voorzieningen (jaarrond);

– Het in stand houden van OV-verbindingen;

– Het benutten van aantrekkelijke dagrecreatieve voorzieningen (fiets, wandel en vaarnetwerken);

– Het zorgvuldig versterken van de Friese natuur en het unieke landschap;

– Het gebruik kunnen maken van een aantrekkelijk en divers cultureel programma;

– Het aanbieden van een alternatief verdien model voor boeren (agrotoerisme);

– Het versterken van cultuurhistorisch erfgoed en bijpassende culturele evenementen, zoals rondom de middeleeuwse kerken op de Friese terpen;

– En in het algemeen het verhogen de leefbaarheid in de regio.

Merk Fryslân werkt destinatiemanagement uit in 6 stappen (zie afbeelding) en heeft haar focus in 2022 en 2023 op drie onderwerpen:

Merk Fryslan Destinatiemanagement

  1. Duurzaam aanbod ontwikkeling;
  2. Waardevolle marketing op specifieke doelgroepen;
  3. Effectieve monitoring van toeristische kennis.

Meer informatie vindt u terug via de onderstaande onderwerpen.