Begin dit jaar zijn de Friese toeristische marketingorganisaties een reviewcampagne gestart voor ondernemers in de toeristische en recreatieve sector met als doel een betere online zichtbaarheid te creëren. Middels masterclasses worden ondernemers bewust gemaakt van het belang van reviews. Hier profiteert de hele provincie van, want hoe meer eerlijke reviews, hoe beter kwalitatieve toeristen bewust een keuze maken voor een bezoek aan Friesland. Het resultaat mag er zijn: het gemiddelde cijfer van de deelnemende bedrijven is gestegen.
Reviews zijn van toegevoegde waarde
De reviewcampagne laat ondernemers zien dat het binnenhalen van reviews op vele vlakken waardevol is. Zo wordt op deze manier de naamsbekendheid van bedrijven vergroot, krijgen ondernemers waardevolle feedback over hun onderneming en krijgen ze handvaten aangereikt waarmee gasten gemotiveerd worden om een review achter te laten. Nu de reviewcampagne al enkele maanden loopt, kan er een voorzichtige balans worden opgemaakt. Van de ruim 180 deelnemende bedrijven zijn er een groot aantal zeer voortvarend aan de slag gegaan, met mooie resultaten als gevolg. Zo is het gemiddelde cijfer inmiddels op alle platformen (Google, Zoover, Tripadvisor, Booking.com en Facebook) gestegen.
Ervaringen van deelnemers
Eén van de deelnemende ondernemers is Henk Leutscher van A Guide to Leeuwarden: “Door deelname aan de masterclasses hebben we meer inzichten gekregen in hoe we recensies kunnen vragen. Hier hebben we wat mee geëxperimenteerd en vervolgens een aantal wijzigingen doorgevoerd in de manier hoe we recensies vragen. Dit heeft geleid tot veel meer recensies op Google. In de afgelopen acht jaar hadden we 86 recensies gekregen, dat aantal is nu naar 186 gegaan!”
Ook Markt23 in Sneek is positief over hun deelname: “We hebben dankzij de masterclasses en bijeenkomsten geleerd dat het niet gek is om een gast om een review te vragen. We hebben speciale kaartjes laten ontwikkelen met een QR-code naar een reviewpagina, een winactie online gezet en we delen reviews die we over ons hotel krijgen op Instagram. Dit zorgt weer voor extra zichtbaarheid”, aldus Suzanne Eijbaard.
Het begin van een beweging
Het reviewproject loopt nog tot en met september 2022. Merk Fryslân en de regiomarketingorganisaties werken hierin samen met ondernemers, VVV’s en Toeristische Informatie Punten. De reviewcampagne is een vervolg op de eerste campagne in 2021, die in Zuidoost Friesland werd uitgevoerd. De campagne is opgezet omdat bekend is dat 95% van de mensen die zich oriënteert op een vakantie minimaal 30 minuten besteedt aan het lezen van reviews. Het is dus niet alleen bedoeld als een campagne van korte duur, maar als het begin van een beweging waarin blijvend aandacht is voor kwalitatieve en eerlijke reviews.
Aan de reviewcampagne doen zeer uiteenlopende bedrijven mee, van grote familiecamping tot kleinschalige B&B, restaurant tot botenverhuurder en van hotel tot museum. Deelnemers worden gecoacht door de regio-aanjagers, zijn voorzien van een toolkit met flyers, posters en teksten en kunnen deelnemen aan online masterclasses. Daarnaast maken zij kans op het winnen van de ondernemersprijs. Deelname voor de bedrijven is gratis. Ook nu de campagne al enige tijd loopt kunnen ondernemers nog aanhaken via friesland.nl/reviewcampagne.
De reviewcampagne wordt mogelijk gemaakt door: Provinsje Fryslân, Toerisme Alliantie Friesland, Merk Fryslân, VVV Waterland van Friesland, Land in Friesland, Het Andere Friesland, Geïnspireerd door een Oude Zee en Visit Leeuwarden.
Deelnemer review: Guide to Leeuwarden
Deelnemer reviewcampagne: Markt23