De winnaar van de eerste provinciebrede reviewcampagne voor ondernemers in de toeristische en recreatieve sector is dinsdag 13 september bekend gemaakt. De winst is behaald door Wini Weidenaar en Jori Bottema van Anne-Famkes Pleats. Zij wisten de meeste online reviews in de periode januari tot september 2022 te verzamelen en hadden maar liefst een stijging van ruim 1000%. Snoozz Hotels en The Bakery Leeuwarden waren een goede tweede en derde, met respectievelijk een groei van 920% en 650%. Tijdens een feestelijke uitreiking werd de prijs, bestaande uit een award, een bos bloemen en Friese lekkernijen in een bijzondere gegrafeerde pot onder het genot van een borrel uitgereikt aan de winnaars, die erg trots zijn op het behaalde resultaat: “Door de campagne zijn we ons veel meer bewust geworden van het belang van reviews. Het werkt als een visitekaartje op potentiële gasten en het houdt ons daarnaast een spiegel voor.”
Stijging van 7000 reviews
De reviewcampagne werd georganiseerd door Merk Fryslân en TAF (Toerisme Alliantie Friesland) in samenwerking met de regio-aanjagers van VVV Waterland in Friesland, Stichting Toerisme Regiomarketing Zuidoost Friesland, Stichting RegioMarketing Toerisme Noordoost Friesland, Toeristisch Platform Bestemming Noardwest en de Toerisme Alliantie Friesland. Met de campagne wilden zij ondernemers wijzen op het belang van reviews voor zowel hun eigen bedrijf als voor de zichtbaarheid van Friesland als toeristische bestemming. De deelnemende ondernemers konden onder meer meedoen aan masterclasses en gingen praktisch aan de slag met het vergaren van (meer) reviews. Zo werden er verschillende middelen ingezet zoals foldermateriaal, online campagnes en QR-codes, om reviews te verzamelen. Dat dit succesvol is gebleken blijkt uit de cijfers: in de periode januari – september groeide het aantal reviews onder de bijna tweehonderd deelnemers met zo’n 7000. De deelnemende bedrijven hebben met elkaar ruim 75.000 reviews.
Wini Weidenaar: “Dit jaar was onze ijs – en theetuin op Anne-Famkes Pleats voor het eerst open en dan moet je ergens beginnen met jezelf op de kaart zetten. Toen de training Reviews voor toeristische ondernemers voorbijkwam leek me dat dan ook een goede start. Wij hebben ons vooral gericht op Google reviews, aangezien de meeste mensen navigeren en zoeken via Google. Dit is een slimme zet geweest! Ook hebben we gebruik gemaakt van de flyers op maat, die we via de reviewcampagne konden bestellen. Deze training heeft mij erg geholpen om een goede start als toeristisch ondernemer te maken. Ondanks mijn achtergrond in de communicatie heb ik heel veel geleerd en goede handvaten gekregen.”
Bewustwording in gang zetten
De reviewcampagne mag dan inmiddels ten einde zijn, projectmanager Margreet Dröge hoopt dat met de campagne een bepaalde bewustwording in gang is gezet bij de ondernemers: “Wat wij hebben geleerd van deze reviewcampagne is dat het lezen van reviews een steeds belangrijker onderdeel is in de beslissing van potentiële gasten om bijvoorbeeld een restaurant, hotel, of camping te bezoeken of een recreatieve activiteit te ondernemen. Mensen maken liever hun beslissing op basis van de ervaringen van echte mensen, dan na het zien van een folder met gelikte foto’s. Wie een negatieve ervaring heeft neemt vaak gemakkelijk de moeite een review achter te laten. Wie een positieve ervaring heeft, stapt minder snel achter het toetsenbord. Het is voor ondernemers dus belangrijk om de gasten die een goede ervaring hebben te motiveren om die review achter te laten. Tijdens de campagne hebben wij de ondernemers hiervoor de tools gegeven om dat gemakkelijker te kunnen doen.”
De reviewcampagne wordt mogelijk gemaakt door: Provinsje Fryslân, Toerisme Alliantie Friesland, Merk Fryslân, VVV Waterland van Friesland, Land in Friesland, Het Andere Friesland, Geïnspireerd door een Oude Zee en Visit Leeuwarden.